Koha på Stockholms universitetsbibliotek

Koha på Stockholms universitetsbibliotek

2016-11

http://su.se/polopoly_fs/1.309062.1480066542!/menu/standard/file/ProjektrapportKohaPaSUB.pdf
Andreas Hedström Mace, Katarina Ingemarsson

Från Voyager till Koha

2,5 miljoner volymer fysiskt material, cirka 270 000 registrerade låntagare och 35 000 studenter (70 000 huvuden) . Biblioteket är fördelat på Frescatibiblioteket och 8 enheter

Projektet startade den 11 februari 2015 Koha implementerat den 30 juni och projektrapport i september 2016

  • Koha 
  • Knut (tjänstelager och nav för kommunikation mellan olika system) Knut är skrivet i .NET MVC och SQL Server 
  • Mina sidor ( ärende hantering för externa användare) och 
  • LOPAC (Libris som lokal OPAC)

de olika system som interagerar med och omkring Koha som SUKAT, Bokomater via SIP2, Viola, Mina sidor och LIBRIS

Systemlandskapet består av Koha, Viola, Knut, LOPAC , LIBRIS , återlämningsrobot, utlåningsmaskiner, self check och Mina sidor samt alla e -resurser. 

Koha är ett internt back-end system som kommunicerar med hjälp av våra andra system med den externa användaren. Våra användare har i stort sett aldrig någon direkt kontakt med Koha , med ett undantag för att några biblioteks enheter (filialer) använder Self check för boklån . Användardatabasen SUKAT, självservice via Mina sidor , det egenutvecklade systemet Viola för boklogistik och fjärrlån samt Knut som kommunikation däremellan är de viktigaste lokala systemen med direkt integration till cirkulationssystemet. 

loggbok över alla ändringar som genomförts i Kohas administrativa inställningar: vad som ändrats, varför det ändra des, vad resultatet blir och gärna också hur det testats. 

Katalog/datakvalitetsarbete separera det tryckta och elektroniska beståndet så att endast det trycka materialet förs över till Koha

Att kunna överföra poster från LIBRIS till Koha på ett smidigt sätt identifierades tidigt som prioriterat. En OAI -PMH harvester i Koha 

Det finns ett antal områden där Koha saknar den funktionalitet vi behöver , t.ex. beställningar, reservationer och avgifter. Därför beslutade biblioteket att utveckla ett eget system, sedermera döpt till Knut. Knut fungerar som ett tjänstelager och kommunicerar med det likaledes egenutvecklade Viola, med Koha, LOPAC och Mina sidor

Koha har inbyggt stöd för Z39.50, SIP2, OAI -PMH

mängduppdatera låntagares inställningar med ett tillhörande script (tillgänglig i kohaclone/misc/maintenance/borrowers-force-messaging- defaults

Koha har blivit ett bättre arbetsredskap än Voyager därför att det är lättare och enklare att använda och mer självklart . Redan under utbildningsperioden ansågs det vara ett system som var relativt intuitivt för både kundtjänstpersonal och katalogisatörer

Hej kontakta oss.svg

E-post: info@kreablo.se
Telefon: 073 847 92 64
Fler kontaktuppgifter