Varifrån kommer Camilla Läckbergs sida på Facebook?

Vad förenar Barack Obama och Camilla Läckberg? Jo, båda har varsin gemenskapssida (community page) på Facebook. Gemenskapssidan är en relativt ny företeelse och ytterligare ett av flera sätt att manifestera sin närvaro på Facebook.

profilmedCamillaLackbergisinprofilinfo.png

Gemenskapssidor introducerades 19 april 2010 1. Syftet med dessa sidor är att skapa engagemang och samla användare runt ett ämne. En gemenskapssida startas av en användare som via ett formulär i Facebook skickar en länk till en Wikipedia-artikel (eller en officiell webbplats). Då genererar Facebook en gemenskapssida med tre flikar: "Wikipedia"-fliken (a) presenterar Wikipedia-artikelns innehåll om ämnet. "Relaterade inlägg"-fliken (b) listar Facebook-användarnas relaterade inlägg genom att matcha mot alla globala inlägg med rubriken på gemenskapssidan som sökord. Slutligen finns det en "Info"-flik (c) som sammanställer den första delen av Wikipedia-artikeln, de senaste globala inläggen men framförallt ger användaren en möjlighet att anmäla sitt intresse i ämnet: "Om du är intresserad av Camilla Läckberg, gå med, så meddelar vi dig när vi behöver din hjälp." (d)

I och med gemenskapssidornas tillkomst har Facebook valt att omvandla text i profilers information om sig själva till länkar. Så, om du i din profilinformation under "Favoriter och intressen" har angett att du läser "Camilla Läckberg" kommer du numera att dyka upp på Camilla Läckbergs gemenskapssida som en av de knappt 5000 personer som gillar Camilla. Därmed kan du potentiellt dyka upp i gilla-boxen rakt under fotot på Camilla Läckerg (f). Detta gäller även om du klickar "gilla" (e) då du besöker gemskapssidan. Tidigare kunde man välja att ens profils "Favoriter och intressen" bara skulle kunna läsas av vänner. Numera är detta inte längre möjligt. Om du inte vill riskera att dyka upp på Camilla Läckergs gemenskapssida så måste du stryka hennes namn helt från din profilinformation, antingen genom att direkt redigera profilinformationen eller genom att "ogilla" gemenskapssidan då du besöker den:

"Keep in mind that Facebook Pages you connect to are public. You can control which friends are able to see connections listed on your profile, but you may still show up on Pages you're connected to. If you don't want to show up on those Pages, simply disconnect from them by clicking the "Unlike" link in the bottom left column of the Page. You always decide what connections to make." 2

Vad kan då gemenskapssidor vara bra för? Wikipedia har haft ett finger med i spelet och Wikipedia-gemenskapen hoppas att gemenskapssidorna skall locka nya läsare och användare till Wikipedia3. Men ur affärssynpunkt då? Gemenskapssidor har stött på en del kritik för att att minska officiella sidors synlighet i sökresultaten 4. Men å andra sidan finns det helt säkert fall då gemensamhetssidor gynnar affärerna. Vad gäller Camilla Läckberg så är det säkert möjligt för Facebook att matcha fram alla som gillar författaren och bor i, säg, Borås. Då är det bara för Camilla Läckerg och hennes agenter att dra nytta av detta då Camilla passerar Borås på turné med sin senaste bok. Fansen kan säkert vara intresserade både av att besöka och hjälpa till med evenemanget.

Framtiden får utvisa hur gemensamhetssidor kommer att användas. Har du själv idéer eller stött på något intressant exempel? Finns det andra sajter som erbjuder liknande lösningar?

  1. ^ Facebook-bloggen. Connecting to Everything You Care About, 2010-04-19: http://blog.facebook.com/blog.php?post=382978412130 och The Unofficial Facebook Resource. Facebook’s New Solution For Unofficial Pages, 2010-04-01: Community Pages: http://www.allfacebook.com/2010/04/facebook-community-pages/
  2. ^ Facebook-bloggen. Connecting to Everything You Care About, 2010-04-19: http://blog.facebook.com/blog.php?post=382978412130
  3. ^ Creative Commons. Wikipedia on new Facebook community pages, 2010-04-21: http://creativecommons.org/weblog/entry/21721
  4. ^ Digital Influence Mapping Project. Why Facebook Community Pages Are No Big Deal For Brands...Eventually, 2010-05-24: http://johnbell.typepad.com/weblog/2010/05/why-facebook-community-pages-are-no-big-deal-for-brandseventually.html

Hej kontakta oss.svg

E-post: info@kreablo.se
Telefon: 073 847 92 64
Fler kontaktuppgifter